Sunday 10 July 2011

TANGGUNGJAWAB KEPADA MASA

assalamualaikum wbt.


alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Allah swt kerana dengan limpah kurniaNya kite masih diberi kesempatan untuk bernafas dan beramal di muka bumi Allah swt ini. di kesempatan yang Allah berikan ni, aku nak kongsi sikit pasal tanggungjawab ke atas masa. bukan niat nak mengajar, cuma mengingatkan kepade yang lupe. :)


waktu/masa merupakan elemen yang penting dalam hidup kite. ia juge sebagai rakan bagi orang yang pandai menguruskannye. sebaliknye, kalau kite gagal menguruskannye dengan baik, secare automatik masa menjadi musuh bagi kite. basically, ade beberape kategori manusia: 
1) die tak sedar pun pasal kepentingan waktu, last2 mengabaikannye.
2) die tahu kepentingan waktu, tapi tak mampu jugak mengambil faedah daripadanye.
3) die tahu kepentingan waktu, tapi susah nak bertindak secare realiti ke atas waktu tersebut. 


mase yang berlalu, kite tak mampu nak ulangi semule. kalau di mase lampau kite ade buat kebaikan, alhamdulillah. semoga kite diberi ganjaran oleh Allah swt. tapi kalau kite buat maksiat, bagaimane? bertaubatlah. nabi Muhammad saw bersabda "sebaik2 anak adam yang melakukan dosa adalah mereka yang bertaubat". insyaAllah, semoga taubat kite diterima oleh Allah.


kalau kite mampu uruskan mase kite dengan baik, insyaAllah masa kite akan sentiase terisi dengan perkara yang mendatangkan manfaat kepade kite. jadi bagaimana nak uruskan masa kite dengan baik? konsepnye begini "perkare yang tidak penting tidak perlu didahulukan daripada perkara yang lebih penting. ape2 sahaje yang telah ditetapkan pada waktu yang lain tak perlu dipercepatkan/dilewatkan. ianye mesti dilaksanekan pada waktunye". jika kite berpegang kepada konsep ni, insyaAllah masa kite akan nampak teratur dan cantik je. 


sebagai student, dah menjadi tanggungjawab kite untuk menuntut ilmu. semampu yang boleh, kite balancekan ilmu duniawi dan ukhrawi. dengan cara itu barulah kite tak rugi. dunia dapat, akhirat pun dapat. dalam pada kite tunaikan tanggungjawab sebagai student tu, jangan abaikan tanggungjawab sebagai hamba Allah. tunaikan solat di awal waktu, jangan percepatkan atau lewatkan. ok?


selain bekerja, kite kena ada masa untuk berehat jugak. saidina Ali ra berkata "rehatkanlah hati selepas setiap masa, kerana hati jika dipaksa akan menjadi buta". maknenye macam ni. sebagai pelajar, kite ade banyak tugas kan? bile kite tekun dan sabar nak siapkan tugas tu, secare tak sedar jiwa kite akan jadi bosan. yela sape tak bosan asyik mengadap tugas lame2. tatkala itu, rehatkanlah badan dan minda kite. dikhuatiri, kalau kite tak ade tempoh untuk berehat akan mengganggu kesinambungan tugas, diri sendiri, keluarga dan masyarakat. nabi Muhammad saw bersabda "sesungguhnya terdapat hak ke atas kamu untuk badan kamu, dan terdapat hak ke atas kamu untuk ahli keluarga kamu, dan terdapat hak ke atas kamu untuk orang yang menziarahi kamu" (riwayat al-bukhari) so buat keje tu jangan lupe rehat ye!


ape yang baik datang daripada Allah, dan ape yang buruk datang daripada kelemahan diri aku sendiri. perkongsian ilmu yang sikit ni, diharap dapat memberi manfaat kepada semua. semoga kite diberikan petunjuk dan hidayah oleh Allah swt. insyaAllah. :)

4 comments:

Unknown said...

hargailah mase..kerana masa itu emas n amat2 berharga... :)

SYAHEER said...

yup.tepat skali kate2 saudari tu. :)

f. said...

blog da ijau skg ?hehe

SYAHEER said...

sejuk cket mate nengok.hehe